Bardzo często rodzice uważają, że najlepszym rozwiązaniem
dla ich dziecka są zajęciaindywidualne wierząc, że jeśli nauczyciel
poświęca całą swoją uwagę tylko ich dziecku, skorzysta ono na tym maksymalnie. Niestety tak
nie jest.
Właśnie zajęcia indywidualne, które bardzo często polegają na realizacji
szkolnego podręcznika „do przodu” lub koncentrujące się na rozwiązywaniu typowo
szkolnych ćwiczeń czy testów, hamują rozwój językowy dziecka. Wielokrotnie
nawet tzw „piątkowi uczniowie”, którzy trafiają do nas z zajęć indywidualnych,
są biegli w uzupełnianiu ćwiczeń, ale
będąc nawet w klasie 5 czy 6 nie potrafią budować własnych zdań i swobodnie się
komunikować oraz mają problemy ze zrozumieniem ze słuchu.
Stawiamy na naukę w grupie bo :
✔ zapewnia dzieciom lepszy i
szybszy rozwój językowy i nie buduje bariery językowej
Zajęcia grupowe umożliwiają ćwiczenie języka w rozmowach w
parach, mniejszych i większych podgrupach. Dzięki temu uczniowie nie
przyzwyczają się tylko do jednego akcentu i sposobu mówienia jednej osoby oraz
uczą się reagowania na myśli różnych rozmówców. Komunikacja w języku
obcym staje się czymś naturalnym.
Zajęcia indywidualne to fantastyczna strefa komfortu, ale nie są to zajęcia dla
dzieci, które mają przecież umieć rozmawiać i komunikować się po
angielsku na wyjazdach zagranicznych czy później w pracy. Przyzwyczajenie do
rozmów tylko z jedną osobą, czyli nauczycielem zajęć indywidualnych, temu nie
sprzyja.
✔ motywuje do nauki i
inspiruje
Zarówno przedszkolaki jak i starsze
dzieci i młodzież potrzebują towarzystwa rówieśników, interakcji z nimi,
różnorodności ćwiczeń i form przekazu wiedzy. W grupie dzieci czują się
bezpiecznie, nie stresują się tak mocno
jak w indywidualnym kontakcie z nauczycielem i chętniej biorą udział w
różnorodnych grach językowych, co motywuje je do nauki i jest atrakcyjną
formą zapamiętywania nowych wiadomości. Zajęcia indywidualne nie dają
nauczycielowi tylu możliwości i są mniej atrakcyjne dla dzieci.
Wiemy od naszych uczniów, że fajne koleżanki i koledzy, z którymi można pograć
w gry po angielsku czy pożartować na lekcjach, to wspaniały motywator do nauki.
✔uczy negocjacji i współpracy w grupie
W grupie nawet wybór nazwy drużyny
wymaga współpracy i umiejętności negocjacji, nie mówiąc już o wspólnym
wypracowaniu rozwiązania problemu czy ustaleniu odpowiedzi grupy w grach typu
„Milionerzy”.
Z naszych obserwacji wynika, że nie tylko przedszkolaki, ale nawet młodsze
nastolatki powinny jeszcze pracować nad rozwijaniem tych umiejętności, które
będą przecież kluczowe w przyszłym życiu zarówno zawodowym jak i osobistym
✔ uczy samodzielności
oraz umiejętności podejmowania decyzji i odpowiedzialności za swoje działania,
przygotowując w ten sposób do przyszłej pracy
Już obecnie pracodawcy narzekają na
pokolenie młodych , którzy mają problemy z samodzielnością i przejęciem inicjatywy w
pracy. Są po prostu nauczeni prowadzenia za rękę oraz tego, że mają wszystko
podane na przysłowiowej tacy i boją się porażki. Czyż nie tego właśnie uczą się
dzieci na zajęciach indywidualnych?